رئیس سابق مرکز مطالعات فلسطین ساده‌ترین پیش بینی درباره سرنوشت نخست وزیر رژیم صهیونیستی را پایان حیات سیاسی او دانست و گفت: نتانیاهو به آسانی صحنه را خالی نخواهد کرد و به فعالیت‌هایش برای باقی ماندن در سمت نخست وزیری ادامه خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، این روزها فضای سیاسی رژیم صهیونیستی ناآرام است تندباد سیاسی از هر سو وزیدن گرفته و پرونده فساد نخست وزیر رژیم صهیونستی نقل محافل سیاسی رسانه‌ای است ، رایزنی‌ها برای برکناری نتانیاهو به جریان افتاده و این درحالی است که سرنوشت دولت جدید تل‌آویو چندان روشن نیست. این موضوعات سبب شد تا گفت‌وگویی با علی رضا سلطان شاهی رئیس سابق مرکز معالطات فلسطین داشته باشیم که متن آن به شرح ذیل تقدیم می‌شود. 

تسنیم: با توجه به مطرح شدن پرونده فساد نخست وزیر رژیم صهیونیستی و تظاهرات علیه وی در جامعه صهیونیستی، شما سرنوشت سیاسی بنیامین نتانیاهو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سلطان شاهی: ساده‌ترین پیش‌بینی این است، اتهامات اصلی که به نخست وزیر رژیم صهیونیستی وارد کرده‌اند، نشان می‌دهد، حیات سیاسی او به پایان رسیده و این هم به دلیل، مخالفت‌های خارجی، احزاب سیاسی و عدم محبوبیت نتانیاهو در بین دولتمردان تلآویو است. اما با توجه به یک سری اقدامات مثبتی که نتانیاهو در دوره طولانی نخست وزیریش ( از دهه ۱۹۹۰ تاکنون ) انجام داده در میان راستگرایان یا توده‌های مذهبی در داخل رژیم صهیونیستی دارای محبوبیت است. نتانیاهو در مقایسه با سایر دولتمردان تلآویو دارای تجربه زیادی است. او شاگردی سران برجسته رژیم صهیونیستی را انجام داده و با آنان در سمت‌های مختلف همکاری داشته است. لذا به نظر نمی‌رسد که به این آسانی بتوان پیش‌بینی پایان عمر سیاسی نتانیاهو را پذیرفت. هرچند که او در جدیدترین اظهاراتش گفته است اگر اتهامات وارده به محکومیت ۱۰ ساله من منجر شود آن را می‌پذیرم. ولی بنده معتقدم نتانیاهو خود را از تک و تانخواهد انداخت و همچنان به فعالیت‌هایش برای باقی ماندن در سمت نخست وزیری ادامه خواهد داد. او می‌تواند چند سالی دادگاه را معطل نگه‌دارد تا دوره نخست وریریش تمام شود. به همین دلیل است که برخی سیاستمداران صهیونیستی خواستار لغو مصونیت سیاسی نتانیاهو هستند تا احکامی که علیه او در دادگاه صادر می‌شود، قابلیت اجرایی داشته باشد. حال، ممکن است نتانیاهو در دوره نخست وزیریش یا بعد از آن در دادگاه محکوم شود و به زندان بیافتد اما این پیش‌بینی به این آسانی‌ها محقق نخواهد شد و نتانیاهو به این آسانی صحنه را خالی نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید

تسنیم: شما می‌دانید، برخی سیاستمداران حزب لیکود خواستار برکناری نتانیاهو شده‌اند. چرا آنان دیگر نمی‌خواهند او رهبری این حزب را به عهده داشته باشد؟

سلطان شاهی : بنده معتقدم نیستم که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حزب خودش دچار مشکل شده باشد اما جریان راستگرا به رهبری حزب لیکود نگران از دست دادن جایگاه خودش در جامعه صهیونیستی است .با این وجود، نتانیاهو همچنان به عنوان رهبر حزب لیکود باقی خواهد ماند. افرادی مثل  جدعون ساعر که به عنوان شخصیت بعد از نتانیاهو در حزب لیکود مطرح هستند، می‌گویند چنانچه  فضا برای ادامه فعالیت سیاسی و حزبی نتانیاهو فراهم نباشد، بد نیست،  او کنار گذاشته شود تا حزب بتواند اعتبار و جایگاه خود را در جامعه حفظ کند و بر رقبای خویش پیروز شود. این افراد می‌دانند  حزب لیکود با حضور نتانیاهو به این جایگاه رسیده است و گرنه افرادی مثل ساعر که تجربه آنچنانی ندارند، نمی‌توانند با شخصیت‌هایی که آلان در عرصه سیاسی مطرح هستند، رقابت کنند. آنان می‌دانند که جایگاهی ندارند و بقای خودشان را به عنوان عضو کنست”پارلمان” یا کابینه درباقی ماندن نتانیاهو می‌بینند. به هرحال، افرادی که در حزب لیکود از برکناری نتانیاهو سخن به میان می‌آورند برای حفظ پایگاه این حزب در جامعه صهیونیستی چنین سخنانی را مطرح می‌کنند.

تسنیم: به تازگی حزب آبی – سفید از لیکود خواسته است برای تشکیل دولت جدید تل‌آویو با این حزب ائتلاف کند. تحلیل شما در این زمینه چیست؟

سلطان شاهی : اگر احزاب سیاسی نتوانند اکثریت کرسی‌های پارلمان را بدست بیآورند، مجبورند برای تشکیل دولت با یکدیگر ائتلاف کنند. به رغم تلاشهایی که رهبر حزب آبی – سفید برای تشکیل کابینه انجام داده تاکنون نتوانسته است، تعدادی از احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی را با خود همراه کند. طبیعی است که در این حالت، احزاب کوچکتر تاثیرگذارتر شوند و احزاب بزرگ مثل لیکود یا آبی سفید مجبور می‌شوند، مقداری از مواضع قبلی خود کوتاه بیآیند. چندی قبل کانتس رهبر حزب آبی سفید گفت تمام طرفداران حزب آبی – سفید باید این انتظار را داشته باشند که این حزب برای ائتلاف باسایر احزاب و تشکیل کابینه جدید از مواضع قبلی خود کوتاه بیآید. در اینجا باید گفت که حزب آبی – سفید تا جایی که امکان داشته باشد لیبرمن را به نتانیاهو ترجیح می‌دهد. لیکود آخرین گزینه آبی سفید برای ائتلاف و تشکیل دولت است. ناگفته نماند که حزب آبی سفید هم برای نتانیاهو آخرین گزینه برای ائتلاف و تشکیل دولت است حتی نخست وزیری دولت آینده به صورت دوره‌ای باشد. به هرحال،  لیکود و حزب آبی سفید این گزینه را آخرین راهکار برای تشکیل دولت وحدت ملی می‌دانند.

بیشتر بخوانید

تسنیم: سرانجام دولت جدید تل‌آویو تشکیل خواهد شد یا انتخابات زودهنگام بار دیگر در رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود؟

سلطان شاهی : تاجایی که امکان داشته باشد، رژیم صهیونیستی به سمت برگزاری سومین انتخابات کنست حرکت نخواهد کرد. شما می‌دانید از آوریل ( فروردین) تا سپتامبر( شهریور) دو انتخابات پارلمانی در رژیم صهیونیستی برگزار شده و این اتفاق عجیبی برای خیلی‌ها محسوب می‌شود.  از این موضوع عجیب‌تر آنکه حزب لیکود و آبی – سفید هر دو متعلق به جریان راست هستند اما این دو حزب به دنبال آرمان‌های صهیونیسم نیستند بلکه هدفشان رسیدن به قدرت و ثروت است. برهمین اساس دولتمردان  رژیم صهیونیستی به رقابت سیاسی با یکدیگر برخاسته‌اند. 

 بنده بر این باورم که احزاب سیاسی برای حفظ پرستیژ و دموکراسی رژیم صهیونیستی به همراه سران تل‌آویو به این نتیجه خواهند رسید که مسئله تشکیل دولت را طبق همین انتخابات پارلمانی به سرانجام برسانند. یعنی با وقت گذاشتن و مذاکرات بیشتر ائتلاف وحدت ملی  ایجاد و دولت جدید را تشکیل دهند. ناگفته نماند مخالفان نتانیاهو تلاش دارند، بحث استعفای او را مطرح کنند تا نخست وزیر رژیم صهیونیستی را از دور خارج کنند. هنگامی که این اتفاق رخ داد، حتما دولت وحدت ملی با افرادی ضعیفتر از نتانیاهو شکل میگیرد. از آنجایی که نتانیاهو می‌داند که به محض استعفایش می‌رود در پروسه محکومیت و اجرای حکم دادگاه علیه او، تلاش می‌کند تا مقاومت کند. اما این اظهار نظر اخیرش ( پذیرش حکم دادگاه ) که نمی‌دانم به چه دلیل ایراد شده است، یک مقدار وضعیت سیاسی رژیم صهیونیستی  از بن بست خارج می‌کند. یعنی این اقدام نتانیاهو  سبب می‌شود تا حزب آبی سفید و متحدانش برای تشکیل دولت شانس بیشتری داشته باشد.

تسنیم: دولت آینده تل‌آویو چه نوع دولتی خواهد بود. با توجه به فضای سیاسی موجود در این رژیم دولت مزبور دولت قوی خواهد بود یا دولتی ضعیف که با مخالفت‌ها و چالش‌های داخلی و خارجی روبرو خواهد بود؟

سلطان شاهی : اگر دوره نخست وزیری طولانی نتانیاهو را به عنوان یک شاخص فرض کنیم، دولت آینده تل‌آویوحتما از دولت نتانیاهو قویتر نخواهد بود، سیاستمداران صهیونیستی در تشکیل دولت آینده حتما با فراز و نشیب‌هایی روبرو می‌شوند. این در حالی است که رهبر حزب آبی سفید سابقه تجربه سیاسی در سطح نخست وزیری را ندارد ولی همراهی‌های بین المللی برخوردار خواهد بود . به نظر بنده دولت آینده تل‌آویو به رهبری آبی سفیدها دست به هیچ اقدام خطرناکی به ویژه در نوار غزه نخواهد زد. به دلیل اینکه بسیاری افرادی که خواهان برخورد شدید دولت تل‌آویو با فلسطینیان بودند به سمت نتانیاهو رفتند اما کانتس تلاش می‌کند حداقل در مراحل اولیه  آرامتر و صحیح‌تر عمل کند. بنده معتقدم اقتدار و تجربه دولت کانتس خیلی ضعیف‌تر از دولت نتانیاهو خواهد بود.در اینجا باید بگویم اگر بازیهای سیاسی در بین دولتمردان رژیم صهیونیستی نبود واگر فشارهای خارجی در خصوص شهرکسازی‌ها نبود و اگر بلندپروازی‌های منطقه‌ای تل‌آویو در قبال ایران نبود، میشد این طور تصور کرد که نتانیاهو دوام سیاسی بیشتری پیدا می‌کرد.

تسنیم: ممنون از این فرصتی که در اختیار ما گذاشتید

سلطان شاهی :خواهش می‌کنم. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

dolor dictum id, sit nec massa accumsan pulvinar Donec Phasellus ut tristique