رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی انقلاب گفت: امام (ره) نگذاشت انقلاب به سرنوشت مشروطه دچار شود زیرا به گروه‌هایی نظیر جبهه ملی و نهضت آزادی میدان نداد تا به اسم مبارزه، مسیر نهضت را به انحراف بکشانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با اشاره به ماجرای اهانت جبهه ملی به لایحه قصاص در ۲۵ خرداد سال ۶۰ و واکنش امام (ره) در برابر آنها، اظهار کرد: اصولاً مصدقی‌ها چه جبهه ملی و چه نهضت آزادی، اعتقادی به اسلام و اجرای احکام و قوانین قرآن نداشتند.
وی افزود: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، «حسن نزیه» که یکی از بنیانگذاران نهضت آزادی بود، در یک سخنرانی گفت اجرای اسلام نه ممکن است و نه مفید. درواقع اینها دنباله‌روی اندیشه‌های غربی و لیبرالیستی بوده‌اند و نظرشان این بود که باید اسلام را به گونه‌ای در کشور پیاده کنیم که مورد تائید فرهنگ غرب باشد. اسلامی که آنها مد نظر داشتند، صرفاً یک اسلام فردی و عبادی بود.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: آنها به عنوان پیروان اندیشه‌های لیبرالیستی معتقد بودند چون غرب با نقش‌آفرینی اسلام در حکومت و سیاست مخالف است، پس ما هم مخالف دخالت اسلام در مسائل حکومتی هستیم.
روحانی ادامه داد: در جریان مسئله لایحه قصاص و غیرانسانی خواندن این لایحه توسط جبهه ملی و پس از اتمام حجتی که امام (ره) کردند و اولتیماتومی که دادند، نهضت آزادی اهانت به قرآن را به نحوی محکوم کرد و گفت ما در راهپیمایی علیه لایحه قصاص حضور نداشتیم اما این به معنای آن نبود که نهضت آزادی اعتقادی به اجرای قوانین اسلام در کشور داشت.
وی تصریح کرد: بعد از این ماجرا بازرگان مقاله‌ای نوشت و گفت اصولاً اسلام برای آخرت آمده است و با دنیای کسی کار ندارد؛ این نشان می‌داد که اصولاً آنها اسلام را درست نشناختند و طبق یک سلسله جو حرکت می‌کردند.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: زمانی جو اقتضا می‌کرد که مهندس بازرگان قبل از آغاز نهضت امام(ره) برای نفوذ در ملت ایران و مقابله با روحانیت، به این قشر بتازد که چرا در سیاست دخالت نمی‌کنند اما وقتی امام (ره) آمدند و حکومت اسلامی تشکیل دادند و آنها را به عنوان دولت موقت انتخاب کردند، آنها طرفدار اسلام ولایتی شدند.
روحانی خاطرنشان کرد: سران نهضت آزادی پیش از آن معتقد به اسلام منهای روحانیت بودند ولی در آن مقطع که امام(ره) دولت را به آنها واگذار کرد، رسماً اعلامیه دادند و با استناد به آیه «اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی‌الامر منکم» گفتند ما پیرو ولایت هستیم و آن را قبول داریم.
وی ادامه داد: وقتی آنها از دولت موقت کنار رفتند کتابی نوشتند و گفتند در قرآن و احکام روایی، هیچ سند و دلیلی وجود ندارد که ‌فقیه می‌تواند حکومت و ولایت داشته باشد؛ بنابراین اینها همیشه تابع جو حرکت می‌کردند.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تاکید کرد: امروز نیز آنها همان سیاست آمریکایی را دنبال می‌کنند که اسلام نباید در مسائل کشور دخالت کند. درواقع اینها همان پیروان اسلام آمریکایی هستند.
روحانی گفت: متأسفانه سیاست آنها امروز توسط دولت یازدهم دنبال می‌شود؛ محور این سیاست حاکم کردن اسلام ذلت، اشرافی‌گری و رفاه‌طلبی و داشتن آلاف و الوف و سرمایه‌داری است.
وی افزود: این افراد و گروه‌ها، اسلامی را که در راستای منافع مستضعفان و پابرهنگان باشد، قبول ندارند بنابراین جبهه ملی و نهضت آزادی و برخی گروه‌های سیاسی به علت پایبندی به اندیشه‌های لیبرالیستی دنبال این بودند و هستند که سیاست آمریکا را در کشور ملحوظ دارند. این سیاست با سیاست اسلام راستین و اسلام ناب مغایرت کلی دارد و از این جهت راه امام (ره) و انقلاب از آنها جداست.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تصریح کرد: علت اینکه امام (ره) نگذاشت سرنوشت انقلاب ما به سرنوشت مشروطه دچار شود درسی بود که از تاریخ گرفته بود در واقع عبرت از سرنوشت نهضت مشروطه بود که روشنفکر‌مآب‌ها و فرماسون‌ها آن را در سفارت انگلستان به مسلخ بردند و ذبح کردند و مشروطه انگلیسی را حاکم کردند از این رو، امام  به گروه‌هایی نظیر جبهه ملی و نهضت آزادی میدان نداد تا به اسم مبارزه، مسیر نهضت را به انحراف بکشانند. هر مقطعی که هر گونه سخن انحرافی داشتند، امام (ره) با قاطعیت و جدیت با آنها برخورد کرد.
روحانی با بیان اینکه نهضت آزادی در سال ۵۶ اعلامیه داد و از قانون اساسی سخن گفت، اظهار کرد: امام (ره) پس از اعلامیه نهضت آزادی، از نجف پیام دادند و فرمودند کسانی که می‌خواهند با دم زدن از قانون اساسی حکومت شاه را از سقوط نجات دهند، مسیر خود را عوض کنند و الا من آنها را به مردم معرفی خواهم کرد.
وی ادامه داد: پس از پیام امام (ره) هم نهضت آزادی و هم جبهه ملی جا زدند و ناگزیر شدند که دنبال امام (ره) حرکت کنند. البته دنباله‌روی آنها صرفاً یک تاکتیک بود چرا که می‌خواستند قدرت را از دست امام (ره) و ملت دربیاورند و یک انقلابی در ایران حاکم کنند که با خواست، سیاست و منافع آمریکا مغایرتی نداشته باشد.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تصریح کرد: نهضت آزادی پس از سخنرانی امام (ره) در ۲۵ خرداد سال ۶۰ یک اطلاعیه داد و علیه راهپیمایی جبهه ملی موضع‌گیری کرد تا به نحوی خواست خود را از آن جریان جدا نگه دارد تا بعداً بتواند زمینه نفوذی در نظام داشته باشد.
روحانی با بیان اینکه راه و تفکر نهضت آزادی با جبهه ملی یکی بود، اظهار کرد: آن‌گونه نبود که سران و اعضای نهضت آزادی بیایند با جبهه ملی خط‌کشی کنند و خودشان را از این جبهه جدا نگه دارند. مرز‌بندی آنها با جبهه ملی فقط در حدی بود که بتوانند بگویند ما پیرو امام (ره) هستیم. آنها به دلیل اینکه اعتبارشان را نزد مردم از دست ندهند، در سال ۶۰ یک اطلاعیه دادند و گفتند ما در راهپیمایی علیه لایحه قصاص مشارکت نداشتیم.
وی تفکر نهضت آزادی را کاملاً مطابق با تفکر جبهه ملی دانست و گفت: وقتی حسن نزیه در مقطعی اظهار کرد اجرای اسلام نه ممکن است نه مفید، هیچکدام از سران نهضت آزادی حرف‌های او را محکوم نکردند. این مسئله نشان داد که سران این نهضت سخنان نزیه را قبول دارند.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با بیان اینکه نهضت آزادی و جبهه ملی نه تخصص داشتند و نه تجربه، تاکید کرد: آنها وقتی دولت موقت را تشکیل دادند، معلوم شد که در عمل چیزی جز ادعا نداشتند. تخصص نهضت آزادی در مملکت‌فروشی و بازگرداندن آمریکا به کشور بود.
روحانی گفت: آنها اگر ادعای تخصص دارند بیایند برای اقتصاد و حل مشکلات مربوط به آن برنامه‌ و طرح بدهند اما این در حالی است که آنها یک سطر نظریه و طرحی که قابل توجه باشد، ندارند و فقط مدعی هستند.
وی افزود: نهضت آزادی و جبهه ملی هیچ تخصصی ندارند و نداشتند که یک عده می‌آیند بگویند نباید کشور را از تجارب و تخصص آنها محروم کنیم. امروز راه برای هر کسی که بخواهد طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی عمل کند، باز است.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: در عمل، نهضت آزادی وقتی قدرتی نداشت، خیلی شعار می‌داد ولی تجربه بنی‌صدر به ما ثابت کرد که آنها در عمل جز اینکه خواستند کشور را به بیراهه بکشانند و انقلاب را به مسلخ ببرند و زیر پای شیطان بزرگ ذبح کنند، کاری نمی‌دانستند.
روحانی تاکید کرد: تفکر نهضت آزادی امروز به وسیله دولت یازدهم اجرا می‌شود؛ این دولت راهی را ادامه می‌دهد که جبهه ملی و نهضت آزادی و کسانی که قبله‌گاهشان کاخ سفید است، دنبال می‌کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

commodo risus elementum diam ipsum vel, commodo Praesent