روزشمار انقلاب اسلامی
یکشنبه ۱۷ دی ماه ۱۳۵۷
– فرماندار نظامی تهران و حومه، تظاهرات صبح و بعد از ظهر این شهر را چنین گزارش داد: ساعت ۹:۳۰ حدود ۲ هزار نفر در شوش غربی به سمت خیابان شاه (خیابان جمهوری اسلامی)، ساعت ۱۰:۱۵ حدود ۲ هزار نفر در خیابان سعدی و شاهرضا (خیابان انقلاب اسلامی)، ساعت ۱۰:۴۵ حدود ۵۰۰ نفر در میدان قزوین، ساعت ۱۰:۵۵ در خیابان ۲۱آذر (خیابان شانزده‌آذر)، ساعت ۱۱ در محوطه دانشگاه تهران و ۳۰ هزار نفر در میدان ۲۴اسفند (میدان انقلاب)، ساعت ۱۱:۴۵ حدود ۲۰۰ نفر در نازی‌آباد و بازارچه دوم، ساعت ۱۲:۳۰ حدود ۳۰۰ نفر در خیابان تجریش، ساعت ۱۲:۴۵ حدود ۵ هزار نفر از خیابان ۳۰متری به سمت دانشگاه، ساعت ۱۴:۱۰ در خیابان‌های سعدی، نادری و لاله‌زار، ساعت ۱۵:۳۰ حدود ۳ هزار نفر در میدان ژاله (میدان شهدا)، ساعت ۱۷:۴۵ حدود ۴ هزار نفر در خیابان نظام‌الملک، ساعت ۱۸:۴۵ حدود هزار نفر در خیابان امیریه، ساعت ۲۲ حدود ۸۰۰ نفر در حوالی حسین‌آباد زرگنده، قلهک و بازار تجریش.
– امام در پیامی خطاب به ملت ایران، با اشاره به توطئه‌ای که قرار است با خروج شاه از ایران در این کشور اجرا شود و آن حمله به ارتش و شهربانی‌ها به اسم ملت مسلمان است، از مردم و نیروهای انتظامی خواستند تا با هم دست برادری دهند و با کمال هوشیاری این توطئه را خنثی کنند. ایشان همچنین در قسمتی دیگر از پیام خود یادآوری نمودند که با رفتن شاه پیروزی نهایی حاصل شده است و از مردم ایران خواستند تا متانت خود را از دست ندهند و با هوشیاری به مسائل روز و توطئه‌ها بنگرند.
– خبرنگار روزنامه اندونزی تمپو مصاحبه‌ای با امام خمینی صورت داد. امام در این مصاحبه به ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی اشاره کردند و در مقابل این سؤال که آیا قوانین اسلامی که قرار است در ایران به اجرا درآیند شبیه قوانین عربستان و لیبی خواهند بود اعلام کردند «آنچه را که ما به نام جمهوری اسلامی خواستار آن هستیم فعلاً در هیچ جای جهان نظیرش را نمی‌بینیم.» همچنین امام در پاسخ به این سؤال خبرنگار که فعالیت‌های شما در تبعید بیشتر نشان داده که شما یک رهبر سیاسی هستید تا یک رهبر مذهبی، اعلام کردند که «این حرفها که دین از سیاست جداست و امثال این‌ حرف‌ها در منطق اسلام نیست؛ فعالیت سیاسی یکی از وظایف مذهبی مسلمانان است.» امام در پایان برای مردم ایران آرزو کردند که از چنگال ظلم نجات پیدا کنند و صاحب کشوری باشند آزاد و مستقل.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان در پی تظاهراتی که در مسجد‌سلیمان برپا گردید، بیمارستان مرکزی، ستون ‌یادبود، دبیرستان محمدرضاشاه و… در آتش سوختند و در نهایت بر اثر تیراندازی مأموران یک نفر به شهادت رسید و ۲ نفر مجروح شدند.
– در ساعت ۱۶:۵۰ تظاهراتی در تهران با شرکت ۴ هزار نفر در خیابان نظام‌آباد برپا شد. روزنامه کیهان در گزارشی از این تظاهرات، از مجروح شدن یکی از تظاهرکنندگان بر اثر تیراندازی مأموران خبر داد.
– از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۴۰ در پی تظاهراتی که در خیابان ۲۱متری رضا پهلوی تهران برپا شد، ۵ نفر دستگیر شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ipsum dapibus Praesent venenatis, felis sem,