تصویر روزنامه اطلاعات ۳ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه اطلاعات 3 مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه کیهان ۳ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه کیهان 3 مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه جمهوری اسلامی ۳ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه جمهوری اسلامی 3 مرداد ۱۳۵۸

فهرست اسامی نامزدهای چند حزب و گروه سیاسی برای مجلس خبرگان قانون اساسی

گروهی از صاحب نظران که برای بررسی پیش نویس قانون اساسی جلساتی با شرکت گروه های مختلف مردم تشکیل داده بودند در بیانیه ای نامزدهای مورد نظر خود را برای مجلس خبرگان قانون اساسی معرفی کردند. جامعه روحانیت مبارز تهران نیز در اطلاعیه ای امروز اسامی نامزدهای مورد نظر خود را اعلام کرد. آیت الله طالقانی، دکتر سیدمحمد بهشتی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، دکتر محمد مفتح، حجت الاسلام دکتر گلزاده غفوری، ابوالحسن بنی صدر، دکتر عباس شیبانی، خانم منیره گرجی، محمد عرب و حبیب الله عسکراولادی نامزدهای این جامعه هستند. انجمن های دانشجویان مسلمان جنبش مسلمانان مبارز، نهضت رادیکال ایران حزب توده ایران جبهه ملی ایران مجاهدین خلق و گروه های ائتلافی و سازمان انقلابی نیز اسامی نامزدهای مورد نظر خود را با تغییر و تحولاتی اعلام کردند.» (اط۳/۴، ص ۲)

معرفی نامزدهای حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان برای مجلس خبرگان قانون اساسی

حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان طی اطلاعیه ای نامزدهای این حزب را برای نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی در تهران و ۱۵ استان کشور اعلام کرد. لیست نامزدهای این حزب در تهران به این شرح است:

آیت الله دکتر حاج شیخ مهدی حائری یزدی، سیدصدرالدین بلاغی، دکتر علی گلزاده غفوری، حسن نزیه، حسن صدر، نصرت الله امینی، عبدالکریم لاهیجی، دکتر محمدعلی مولوی، محمود عنایت، دکتر رحیم عابدی (کی۳/۵، ص ۱۲)

اعلامیه لشکر ۶۴ ارومیه درباره توافق بزرگان و سران عشایر کرد ارومیه با ارتش

عصر امروز از طرف لشکر ۶۴ ارومیه اطلاعیه ای صادر شد و در آن به دیدار دکتر مصطفی چمران، نماینده مخصوص نخست وزیر، و سرتیپ ولی الله فلاحی، فرمانده نیروی زمینی، و سرهنگ قاسمعلی ظهیرنژاد، فرمانده لشکر ۶۴ ارومیه، با همه مشایخ و بزرگان و سران عشایر کرد اشاره شده و آمده است که در یک نشست کاملاً صمیمانه ومحبت آمیز مشکلات منطقه بررسی شد و توافق کامل حاصل گردید. در اعلامیه آمده است: این دیدار با گرمی و محبت فوق العاده برادرانه پایان گرفت و پس از آن راه ارومیه به بند نیز باز شد. از همه کسانی که از خانه های خود گریخته اند دعوت شد که با خیال راحت به زندگی و شغل خویش بازگردند.

ضمناً به دنبال این توافقنامه آرامش در سر و بند برقرار شد. (جم ۴/۵، ص ۲و۱)

توقیف اموال مدیر نشریه پیغام امروز

اموال عبدالرسول عظیمی، نماینده سابق مجلس منحله شورای ملی و صاحب امتیاز روزنامه پیغام امروز و عضو کانون وکلا، توسط سپاه پاسداران منطقه شش تهران توقیف شد.

پس از بازرسی منزل عظیمی مقادیر زیادی اسناد و مدارک سری مربوط به همکاری وی با خانواده شاه مخصوصاً احمدرضا پهلوی و اسناد مربوط به سوءاستفاده های وی از ادارات دولتی به اعتبار مدیریت پیغام امروز کشف شد.

توقیف اموال مدیر پیغام امروز به دلیل فراری بودن وی از کشور و عدم پرداخت دیون وی به دولت و طلبکاران خصوصی صورت گرفته است. (اط ۳/۵، ص۱۲)

عبدالرسول عظیمی فرزند محمدرضا در سال ۱۳۰۱ ش در شیراز متولد شد. از دانشگاه تهران لیسانس حقوق و فوق لیسانس روزنامه نگاری و در رشته حقوق جزا دکتری گرفت.

وی مدیر مسئول روزنامه پیغام امروز، سردبیر روزنامه کیهان و مسئول هیأت مدیره روزنامه نگاران بود.

از آنجا که فعالیت های سیاسی و حزبی عظیمی با محوریت منافع شخصی شکل گرفته بود با اکثر جریان ها، احزاب و گروهها از جمله جبهه ملی حزب ایران، حزب ملت ایران، حزب مردم ایران، جمعیت نهضت آزادی، جامعه سوسیالیستهای نهضت ملی، حزب زحمتکشان، حزب ایران نوین و حزب رستاخیز همکاری می کرد و در مجلس با اعضای حزب توده رابطه داشت.

عبدالرسول عظیمی در عرصه روزنامه نگاری، قلمش را در راه خدمت به نظام پهلوی و کسب پول به کار برد و از راه های مختلف با تهدید و ارعاب، به رشوه گیری از افراد، مسئولین، موسسات دولتی و خارجی و مجلس شورا اقدام می کرد.

انگلیسی ها عظیمی را در سال ۱۳۳۴ به عنوان سردبیر کیهان به آن کشور دعوت کردند و در سال ۱۳۳۹ نیز به همراه تعدادی از مسئولین وقت سفری به اسرائیل کرد.

نمایندگی مجلس شورای ملی در دوره های ۲۱ و ۲۲ از دیگر سمت های عظیمی است البته او در دوره ۲۳ علیرغم رد صلاحیت توسط ساواک دوباره به عنوان نماینده وارد مجلس شد و در دوره ۲۴ نیز ساواک با کاندیداتوری وی موافقت نمود. نامبرده با اسم رمز عظیم با ساواک همکاری داشت.

ساواک در یک ارزیابی وی را بسیار مادی و پولدوست، متواضع، متملق، چاپلوس، اهل زد و بند، به فکر تأمین منافع شخصی، فاقد شهامت اخلاقی و ثبات عقیده و استقلال فکر و مناعت طبع معرفی کرده است. عبدالرسول عظیمی از طریق تبانی ثروت زیادی به دست آورد که از جمله آنها شرکت سهامی اریکو، چاپخانه پیغام امروز و املاک زیاد دیگر بود.

از عضویت عظیمی در تشکیلات فراماسونری هم اطلاعاتی در دست است کما اینکه به حسب دیگر گزارش ها وی نشان های درجه ۳ و ۴ همایونی، نشان درجه ۵ تاجگذاری، نشان اصلاحات ارضی و نشان لژیون دونور را از طرف محمدرضا پهلوی دریافت نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

commodo odio libero sem, neque. sed at leo.