تصویر روزنامه اطلاعات ۲۹ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه اطلاعات ۲9 مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه کیهان ۲۹ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه کیهان ۲9 مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه جمهوری اسلامی ۲۹ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه جمهوری اسلامی ۲9 مرداد ۱۳۵۸

اعلام غیرقانونی بودن حزب دمکرات کردستان از سوی امام خمینی

امام خمینی امروز در پیامی خطاب به اهالی کردستان حزب دمکرات کردستان را غیرقانونی اعلام کردند. در این پیام امام خمینی به مردم کرد توصیه کردند که فریب تبلیغات دروغین این حزب را نخورند. (صح ۲۹/۵)

غیرقانونی اعلام شدن حزب دمکرات کردستان از سوی شورای انقلاب اسلامی ایران

شورای انقلاب اسلامی ایران در نشست امروز خود حزب دمکرات کردستان را غیرقانونی اعلام کرد. در اعلامیه ای که در این زمینه صادر شده آمده است:

نظر به اینکه فرقه دمکرات سابق که در تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۱۳۲۴ تشکیل یافته بود مجدداً بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به نام حزب دمکرات کردستان فعالیت خود را با حمایت خارجی و عوامل ضدانقلاب علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران آغاز و به قصد جدا کردن قسمتی از قلمرو حاکمیت ملی و اسلامی ایران و لطمه وارد آوردن به تمامیت استقلال کشور قیام و اقدام کرده است و از آنجا که با تحریک و تحریص مردم به قتل و غارت مسبب بروز حوادث خونینی در سنندج، نقده، مریوان و پاوه گردیده و به طور مسلحانه به پادگان های نظامی جمهوری اسلامی ایران در سنندج و مهاباد حمله نموده است لذا وجود حزب مذکور و جمعیت های وابسته از نظر ملت ستمدیده و مسلمان ایران فاقد هرگونه مشروعیتی بوده و غیرقانونی اعلام می گردد.

فعالیت در آن حزب و هر گونه وابستگی به آن یک اقدام ضدانقلابی و دشمنی آشکار با جمهوری اسلامی ایران و جرم است و مرتکب بر طبق موازین شرعی و مقررات جاریه مملکت تعقیب و مجازات می شود. (اط ۲۹/۵، ص ۱۲)

گزارش ستاد مرکزی سپاه پاسداران از حملات حزب دمکرات به چند منطقه کردستان

براساس گزارش ستاد مرکزی سپاه پاسداران نیروهای ضدانقلابی حزب دمکرات به نقاط مختلف کردستان حمله برده اند و حتی پمپ بنزین بیجار را به آتش کشیده و جاده بین بیجار و زنجان را بسته اند تا نیروی کمکی قادر به ورود به محل نباشد. مردم بیجار از زنجان کمک خواسته اند. طبق یک گزارش تلفنی از مراغه در منطقه میاندوآب دمکرات تا نزدیکی میاندوآب پیشروی کرده اند و مردم و سپاه پاسداران میاندوآب از مراغه کمک خواسته اند. افراد دمکرات مجهز به سلاح های سنگین هستند. سپاه پاسداران میاندوآب از لحاظ تجهیزات نظامی ضعیف است و از پادگان مراغه کمک خواسته شده. ۷۰ نفر از افراد سپاه پاسداران زنجان هم که به طرف تکاب در حرکت بودند در بین راه سقز و دیوان دره (حدود ۵۰ کیلومتری سقز) محاصره شدند. این ۷۰ نفر به وسیله دمکرات ها محاصره شده اند ولی سه نفر از آنها موفق به فرار شدند و خود را به تکاب رساندند (اط ۲۹/۵ ص ۱۰)

اعدام چهار عامل کشتار مردم و حبس چند عامل دیگر

سحرگاه امروز سرتیپ عبدالله وثیق، سرتیپ عباس شفاعت، ستوان دوم ابوالفضل دلاوری و گروهبان یکم ژاندارمری لشکری عاملان کشتار مردم ایران در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، اردیبهشت ۱۳۵۷، ۱۷ شهریور ۱۳۵۷، آذر ۱۳۵۷ و هشتم بهمن ۱۳۵۷ اعدام شدند. دو متهم دیگر به حبس محکوم شدند. (اط ۲۹/۵، ص۳)

مصاحبه روزنامه انقلاب اسلامی با مهندس عزت الله سحابی در خصوص مجلس خبرگان قانون اساسی

امروز مهندس عزت الله سحابی، یکی از نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی، در مصاحبه ای با روزنامه انقلاب اسلامی در خصوص مجلس خبرگان قانون اساسی سخن گفت و از ترکیب جمعیتی نمایندگان انتقاد کرد. وی مدعی شد که اکثریت نمایندگان روحانی هستند و مجلس از لحاظ اکثریت یک طرفه است. سحابی گفت من در این مجلس از طرح اصل حاکمیت ملی – که در پیش نویس هست و حاکمیت را امانت الهی و بعد از خداوند انسان خودش حاکم بر سرنوشت خود خواهد بود- دفاع خواهم کرد.

(انق ۳۰/۵، ص۱)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

lectus ut ultricies libero id, ut dictum dolor. Lorem accumsan felis luctus