تصویر روزنامه اطلاعات ۱۶ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه اطلاعات ۱6 مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه کیهان ۱۶ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه کیهان ۱6 مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه جمهوری اسلامی ۱۶ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه جمهوری اسلامی ۱6 مرداد ۱۳۵۸

پیام امام خمینی برای تعیین جمعه آخرماه رمضان به عنوان روز قدس

امام خمینی امروز طی پیامی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس تعیین کردند. در این پیام آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

من در طی سالیان دراز خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

روح الله الموسوی الخمینی» (صح ۱۶/۵)

نامه سرگشاده ۲۵۸ روزنامه نگار درباره لایحه جدید مطبوعات

در یک نامه سرگشاده که از سوی ۲۵۸ نفر از اعضای شاغل مطبوعات در مورد لایحه اخیر نوشته شد آمده است که طرح پیشنهادی مبتنی بر قانون اساسی مشروطه سلطنتی است نه بر مبنای قانون اساسی جمهوری اسلامی که هنوز به تصویب نرسیده است و نیز در این لایحه سرنوشت مطبوعات و تمام دست اندرکاران مطبوعات را نه در اختیار رکن قضائی و آراء محاکم صالح دادگستری بلکه به زیر تسلط و حاکمیت بخشی از رکن اجرایی قرار داده اند مضافاً اینکه طرح اخیر نسبت به قانون مطبوعات محرم الحرام ۱۳۲۶ هجری قمری ارتجاعی و عقب مانده است و دیگر اینکه ایجاد سازمانی به نام نظام مطبوعات مانند نظام پزشکی و نیز واگذاردن جرم های مطبوعاتی به آراء محاکم صالح دادگستری به کلی نادیده گرفته شده است. (اط ۱۶/۵، ص۱)

نامه وزیر فرهنگ و آموزش عالی به دانشگاه ها در مورد ممنوعیت اخراج استادان و کارکنان دانشگاه ها

وزیر فرهنگ و آموزش عالی در نامه ای به دانشگاه ها اخراج، برکناری و قطع حقوق استادان و کارکنان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی را بدون رعایت ضوابط و مقررات ممنون اعلام کرد.

در نامه وزیر فرهنگ و آموزش عالی آمده است:

«چون مشاهده می شود عده ای از کارکنان و استادان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی را بدون در نظر گرفتن ضوابط و مقررات از کار برکنار و حقوق و مزایای آن ها را قطع کرده اند لذا یادآوری می نماید که قطع حقوق کارکنان فقط به حکم مراجع قضائی صالحه امکان پذیر است و تا موقعی که اخراج کارکنان بر طبق مقررات انجام نگرفته قطع حقوق آنان مجوز قانونی ندارد. ضمناً موضوع تشکیل دادگاه عالی رسیدگی به اتهامات افراد مشمول تصفیه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در سطح دولت تحت بررسی است که نتیجه نهایی آن پس از حصول به اطلاع خواهد رسید. (اط ۱۶/۵، ص ۳)

فرار رئیس گروهان ژاندارمری قطور از محل اجرای حکم اعدام

بنا به گزارش خبرنگار روزنامه آیندگان، ستوان دوم سیدعلی میرصالحی رئیس گروهان ژاندارمری قطور به اتهام تسلیم این گروهان به مهاجمان کرد و از دست دادن اسلحه های افراد پاسگاه های مرزی در دادگاه انقلاب اسلامی ماکو محکوم به اعدام شد ولی پیش از اجرای حکم دادگاه گروهی از مردم به محل اجرای حکم هجوم بردند و از اجرای حکم جلوگیری کردند و محکوم متواری شد. (آی ۱۶/۵، ص ۱۲)

اطلاعیه های دادگاه انقلاب اسلامی شیراز درباره چند تن از عوامل حکومت پهلوی

امروز از طرف دادگاه انقلاب اسلامی شیراز دو اطلاعیه انتشار یافت. در یکی از این اطلاعیه ها آمده است به کسانی که سرلشگر بازنشسته مرتضی سالاری، سرهنگ بازنشسته نادر سلطانی و سرهنگ بازنشسته سید محمد حضروی و سرهنگ بازنشسته قربانعلی قاسمی متهم به کشتار مردم شیراز  در وقایع ۲۲ بهمن ۵۷ به هنگام تصرف شهربانی و همچنین کشتار مردم در مسجد نو و مسجد حبیب، را پناه داده و آنها را پنهان کرده اند اخطار می شود که چنانچه ظرف مدت پنج روز از این تاریخ نامبردگان را به دادسرای انقلاب اسلامی شیراز یا سپاه پاسداران انقلاب در شیراز معرفی نکنند. ضدانقلاب تلقی شده و مورد تعقیب کیفری قرار خواهند گرفت. همچنین به گزارش خبرنگار خبرگزاری پارس در اطلاعیه جداگانه ای نیز دادگاه انقلاب اسلامی شیراز از نامبردگان خواسته است که طی مدت پنج روز از انتشار این اطلاعیه خود را به دادسرای انقلاب اسلامی شیراز معرفی کنند و در صورت عدم حضور غیاباً به اتهام آنان رسیدگی خواهد شد. (خا۱۷/۵ش۱۴۰، ص ۶ شهرستان)

توقیف روزنامه آیندگان به حکم دادسرای انقلاب اسلامی

امروز به حکم دادسرای انقلاب اسلامی روزنامه آیندگان توقیف شد در اطلاعیه ای که از سوی دادستان کل انقلاب در رابطه با توقیف این روزنامه صادر شده به دو دسته علل کلی اشاره شده است: دسته اول مربوط به زمینه های تأسیس این روزنامه است که براساس آن با سرمایه اسرائیلی و انگلیسی و با هدف حمایت از اسرائیل این روزنامه تأسیس شده است. دسته دوم عللی است که ماهیت روزنامه مذکور را نشان می دهند. از جمله پخش و افشای اسرار نظامی و دفاعی کشور، ایجاد هرج و مرج در سازمان نیروی هوایی و تفرقه اندازی بین پرسنل آن و بی اهمیت شمردن منافع ملی. (کی ۱۷/۵، ص ۲و۱)

اعتراض حجت الاسلام محمد منتظری به مذاکرات دولت برای بازفروش سلاح های نظامی

پس از طرح مذاکرات دولت با ایالات متحده و آلمان غربی برای بازفروش سلاح های نظامی خریداری شده در زمان حکومت پهلوی حجت الاسلام محمد منتظری طی بیانیه ای به این مذاکرات اعتراض کرد. وی در قسمتی از بیانیه خود گفته است:

«چند ماه است که زمزمه مذاکرات و معاملات میان دولت موقت بازرگان و ایالات متحده و آلمان غربی در جریان است که سلاح های استراتژیک ایران انقلاب خمینی را دو دستی به امپریالیسم آمریکا و آلمان تقدیم نموده که نه تنها خواسته های اسرائیل و ایالات متحده را تحقق بخشیم بلکه عملاً وابستگی خود را به غرب، افزونتر از دوران حاکمیت رژیم پهلوی سازیم.» (اط ۱۶/۵، ص۲)

موضع رادیو صدای آمریکا درباره انتخابات ایران

رادیو صدای آمریکا در گزارشی درباره انتخابات ایران گفت: «اکثریت نمایندگان مجلس را طرفداران آیت الله خمینی تشکیل می دهند. تاکنون ۳۹ کرسی از ۷۳ کرسی مجلسی خبرگان از آن طرفداران آیت اله خمینی شده است. با آنکه حزب جمهوری خلق مسلمان تحت رهبری حضرت آیت الله شریعتمداری شرکت در انتخابات را تحریم کرده بود، کلیه کرسی های استان آذربایجان نصیب اعضای حزب مزبور گردیده است.» (کی ۱۶/۵، ص ۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

accumsan commodo elementum in mi, Praesent Lorem