روزشمار انقلاب اسلامی
 پنجشنبه  ۷دی ماه ۱۳۵۷
– در ساعت ۸ تظاهراتی در سنقر با شرکت جمعی حدود ۱۰هزار نفر برپا شد. بنابر گزارش روزنامه اطلاعات این تظاهرات تا هفت روز ادامه یافت و در مجموع ۴ شهید و ۲۰ مجروح بر جای گذاشت. در پی این ناآرامی‌ها، مردم کنترل شهر را در دست گرفتند.
– در ساعت ۸، دانشجویان مدرسه عالی جنگل و مراتع گرگان در اعتراض به کشته‌ شدن استاد کامران نجات‌اللهی در محل مدرسه تحصن کردند و پس از آن‌ که این مدرسه به محاصره مأموران درآمد، ‌شماری از مردم سعی نمودند به جمع تحصن‌کنندگان بپیوندند که با حمله مسلحانه پلیس روبه‌رو شدند و در نتیجه تظاهرات خود را در سطح شهر آغاز کردند. در ساعت ۱۹ پلیس به دانشجویان اخطار داد از تحصن دست بکشند اما دانشجویان همچنان به تحصن خود ادامه دادند.
– صبح امروز شماری از اهالی سنندج تظاهراتی علیه رژیم برپا کردند. عده‌ای از تظاهرکنندگان درمانگاه بهداری و بهزیستی و یک اتومبیل شهربانی را آتش زدند. در این تظاهرات پلیس به سوی مردم آتش گشود و در نتیجه ۳ نفر مجروح شدند و یک نفر به شهادت رسید. روزنامه مهر ایران شمار مجروحان را ۵ نفر اعلام کرد و کیهان در گزارشی از کشته شدن ۲ نفر از تظاهرکنندگان به اسامی نجم‌الدین کمالی و حبیب‌الله لطفی خبر داد.
– بنابر گزارش نشریه اخبار جنبش اسلامی در پی تظاهرات روز گذشته قزوین و شهادت عده‌ای از تظاهرکنندگان، حدود ۴۰ هزار نفر از مردم این شهر به همراه چند تن از روحانیان به طرف غسالخانه مقبره شاهزاده حسین حرکت کردند که در نتیجه مأموران بدون اخطار قبلی و از پشت سر به آنها حمله کرده و آنها را به رگبار بستند. روزنامه اطلاعات از قول فرماندهی نظامی شمار شهدا را ۷ نفر و از قول شاهدان عینی بیش از ۲۰ نفر گزارش داد؛ ساواک در گزارشی از این تظاهرات شمار کشته‌شدگان را ۶ نفر و مجروحان را ۶۷ نفر اعلام کرد. همچنین بنابر این گزارش، یک کامیون ارتشی عمداً به صف مردمی که برای تهیه نفت اجتماع کرده بودند حمله کرد و تعدادی زن، مرد و کودک را زیر گرفت. بر اساس گفته‌های شاهدان، در این حادثه حدود ۱۳ الی ۱۹ نفر کشته شدند.
– سفارت امریکا از اعتصاب در بخش نفت ایران گزارشی تهیه و در آن اعلام کرد تقریباً اکثر کارکنان خارجی شرکت‌های خدماتی، مناطق نفتی ایران را ترک کرده و یا در حال ترک آن هستند.
– در ساعت ۱۹:۱۵، در پی قطع برق در چالوس، شماری از جوانان علیه رژیم تظاهرات کردند. این عده با حمله مسلحانه پلیس روبه‌رو شدند. ساواک شمار کشته‌شدگان را یک نفر و مجروحان را ۴ نفر اعلام کرد. روزنامه کیهان شمار شهدای این تظاهرات را ۲ نفر به نام‌های احمد ایکانی و اسدالله رحمانی گزارش داد و افزود آقای رحمانی ۵۵ ساله اما فلج بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور خفه گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

efficitur. et, porta. Lorem luctus accumsan elit. Sed ut fringilla ut