مشاهده پاسخ امام پیش از انقلاب هیچگاه وعده آب و برق رایگان ندادند (۱۳۹۲/۱۲/۲۵)

با کاوشگران تاریخ و دانشوران معرفت 

یکی از دانشجویان، در پایان سخنرانی مدیر مسئول فصلنامه ۱۵خرداد در روز ۲۱بهمن۹۲، در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز پرسید: شما فرمودید که نهضت امام خمینی، نهضتی معنوی و روحانی بود، مسائل مادی در آن هیچ نقشی نداشت؛ امام برای دفاع از اسلام به پا خاست و هیچ‌گاه اندیشه مادی نداشتند؛ قیام ملت ایران علیه شاه برای کار و نان و مسکن نبود، حتی برای نفت و تنباکو و… نبود؛ مردم در راه دفاع از اسلام و حسین زمان به صحنه آمدند و جان و جوان دادند. اگر مسائل مادی در نهضت امام نقشی نداشت، چگونه امام در روز ورود به ایران (۱۲بهمن۱۳۵۷) به ملت ایران وعده دادند که آب و برق، رایگان خواهد شد؟

متأسفانه به علت ضیق وقت، مجال پاسخگویی مفصل، مستند و مستدل به این پرسش در آن سخنرانی ممکن نشد و قول داده شد که به این پرسش در شماره جاری فصلنامه ۱۵خرداد پاسخ داده شود. اکنون پاسخ مذکور برای استفاده عموم مخاطبان فصلنامه تقدیم می‌شود:

۱. امام در سخنرانی تاریخی ۱۲بهمن۱۳۵۷ در بهشت‌زهرا حتی یک کلمه در مورد رایگان شدن آب و برق چیزی نگفت و انتساب وعده آب و برق رایگان به مردم در این سخنرانی یک دروغ تاریخی بزرگ می‌باشد. اکنون، هم نوار سخنرانی امام موجود است و هم متن کامل این سخنرانی در کتاب صحیفه امام، جلد ۶، صفحه ۱۰ به چاپ رسیده است و حق‌جویان تاریخ می‌توانند به این منبع رجوع نمایند.

۲. ممکن است بعضی‌ها بگویند که امام قبل از پیروزی انقلاب با وعده‌های مادی مثل مسکن رایگان، آب و برق رایگان و امثال اینها مردم را برای سرنگونی رژیم شاه به صحنه کشیده است. اگرچه انتساب علت اصلی یک انقلاب ملی و تاریخی و اسلامی باشکوه، که مردم در آن عزیزترین گوهر وجودی خود یعنی جان را فدا کردند، به مسائل مادی آن هم از جنس رایگان شدن آب و برق و غیره، سخیف‌ترین نوع داوری در مورد علل و انگیزه‌های یکی از مقدس‌ترین جنبش‌های اجتماعی در طول تاریخ بشر است و کسانی که چنین دلایلی را به عنوان علل و انگیزه‌های اصلی انقلاب اسلامی ارایه می‌دهند بیش از هر چیز به ملت بزرگ ایران توهین می‌کنند؛ لیکن باید گفت که بر اساس اسناد و مدارک موجود، امام خمینی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، یعنی ۲۲بهمن سال ۱۳۵۷، نه در پیام‌ها، نه در نوشته‌ها و نه در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود هیچ‌گاه به ملت ایران نگفت که اگر به خیابان‌ها بریزید و رژیم فاسد و بی‌هویت پهلوی را ساقط کنید و حکومت را به ما بسپارید، ما آب و برق و مسکن و نان و… را مجانی در اختیار شما خواهیم گذاشت. اصولاً امام هیچ‌گاه با وعده‌های مادی مردم را به صحنه انقلاب نیاورد و یکی از دلایلی که انقلاب اسلامی را نسبت به سایر جنبش‌های اجتماعی در جهان ممتاز می‌سازد همین است که مردم می‌دانستند رهبران اصلی انقلاب اسلامی به آنها وعده‌هایی از جنس وعده‌های آب و برق رایگان نداده‌اند.

اکنون ما در عصر قاجار و عصر پهلوی زندگی نمی‌کنیم که بتوان به راحتی اسناد و مدارک مربوط به قراردادها، دادن امتیازات به بیگانه‌ها، بده‌بستان‌های پشت پرده و وعده‌های داده شده را از چشم مردم پوشیده نگه داشت. کسانی که دنبال حقیقت در تاریخ هستند می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌ها، مراکز اسناد و رسانه‌ها و از همه مهمتر با رجوع به پایگاه‌های اینترنتی معتبر، تمام سخنرانی‌ها، پیام‌ها و نوشته‌ها و وعده‌های امام را قبل و بعد از انقلاب اسلامی دریافت نمایند و بعد داوری کنند.

۳. وعده آب و برق رایگان به مردم، برای اولین‌بار، در تاریخ ۸اسفند۱۳۵۷یعنی شانزده روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط آقای عباس امیرانتظام سخنگوی دولت بازرگان، در روزنامه‌ها نمایش داده شد و روزنامه کیهان در این روز با تیتر درشت نوشت: «آب و برق مجانی می‌شود»

آب و برق مجانی می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ut adipiscing commodo id, non suscipit ut mattis Phasellus