دکتر علیرضا سلطانشاهی، پژوهشگر حوزه یهود و فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا ضمن بیان اینکه امروز روزی است که رسما در دولت مصدق اعلام شد رابطه ایران با اسرائیل قطع شده گفت: باقر کاظمی وزیر امور خارجه کابینه مصدق در ۱۶ تیر ۱۳۳۲ در مجلس حاضر و تصمیم دولت مبنی بر تعطیلی کنسولگری ایران در بیت‌المقدس را به اطلاع نمایندگان رساند که این کار صرفا یک عمل نمادین بود.

وی با اشاره به اینکه مصدق مجبور به راضی نگه داشتن ملی گراها و مسلمانان بود اظهار داشت: مصدق روی این حساب که در بین ملی‌گراها و اسلام گراها اعضای ضدصهیونیستی وجود داشتند، همچنین با توجه به این که می‌خواست مخالف سیاست‌های شاه هم عمل کند در ظاهر به این حرکت دامن زد.

نویسنده و پژوهشگر حوزه صهیونیسم افزود: روابط ایران در دوره پهلوی رسمی نبود بلکه غیر رسمی بود و هیچ کدام هم به صورت رسانه‌ای اعلام نمی‌کردند که ما با هم رابطه داریم؛ حتی سفارت رژیم صهیونیستی در ایران هم مدت زیادی کاملاً غیر رسمی فعالیت داشت.

وی همچنین ادامه داد: این رابطه غیر رسمی بود تا اینکه در یک مصاحبه‌ای اعلام شد ایران به صورت رسمی با اسرائیل ارتباط برقرار کرده است؛ خیلی‌ها این اعتقاد را دارند که مصدق در همه زمینه‌ها با اسرائیل قطع ارتباط کرد و اصلا او شخصیتی ضد اسرائیلی داشته در صورتی که چنین نیست.

سلطانشاهی تصریح کرد: اسناد به جای مانده از آن دوران حاکی از این است که این حرکت کاملاً ظاهری بوده و روابط اقتصادی، پیمان‌ها و قراردادهایی که با اسرائیل امضا شده بود به قوت خودش باقی بود؛ حتی لیستی وجود دارد که نام کالاهای وارداتی ما از اسرائیل را نام برده است.

وی درپایان خاطرنشان کرد: حساسیت‌های ملی_مذهبی‌ها باعث شده بود که مصدق ژست ضد اسرائیلی به خود بگیرد و در مقابل مردم ایران و طرفداران آیت الله کاشانی خود را ضد صهیونیسم نشان دهد؛ در صورتی که فقط به صورت رسانه‌ای اعلام شده بود که دولت مصدق روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرده، ولی در عمل این چنین نبود.

نسخه کامل PDF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nec libero consectetur Aliquam Lorem ut elit.