خبرگزاری فارس: رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر قدرت طلبی و خود بزرگ بینی، ساده لوحی و باند بازی، فامیل پــروری و قوم و خویش پرستی را از جمله مهمترین علل رفوزگی خواص در تاریخ انقلاب اسلامی دانست.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی سقوط و رفوزه شدن برخی خواص موجب شد تا با سید حمید روحانی مورخ برجسته انقلاب اسلامی و رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر، در خصوص علل سقوط برخی خواص و عملکرد اخیر برخی از آنها به گفتگو بنشینیم، مشروح این گفتگو به این شرح است: 

فارس: با سلام، آقای روحانی شما دورانی را با آقای کروبی در مجمع روحانیون گذرانده بودید، برهمین اساس علت یا علل نامه نگاری جنابعالی به آقای کروبی و انتشار آن چه بود؟ 
دکتر روحانی: تاخت و تاز بی شرمـانه‌ای کـه این روزهـا به نظـام مقدس جمهوری اسلامی می شود، برای هــر انسان با وجدان و با شرافتی که شهوت جـاه و مقام او را کور وکر نکرده باشد، غم انگیز، درد آور و تحمل ناپذیر است. عناصر ورشکسته و قدرت طلبی که در انتخــابات دهمین دوره ریـاست جمهوری رای نیاورده اند و آینده خود را سیاه و تباه می بینند، با حمله به نظــام جمهوری اسلامی می خواهند از ملت قهرمان پــرور ایران انتقام بگیرند، چون اصل نظام در واقع مردم هستند و اهــانت به نظام در واقع اهــانت به مردم ایران است و در چنین شرایطی دفاع از نظام بر هر ایرانی متعهد و با مسئولیت واجب و لازم است و همان گونه که امام امت (س) فــرمودند: دفاع از نظـام از اوجب واجبات است که بر همین اساس به آقای کروبی نامه نوشته و آنرا رسانه‌ای کردم.

فارس: شما این حق را برای هر فرد قبول دارید که پیرامون شایعاتی که می‌شنود تحقیق کند و صحت و سقم آن را به دست آورد؟

دکتر روحانی: اتفاقا این وظیفه هــر انسان متعهد و مسلمان است که در استیفای حقوق مردم سستی به خــرج ندهد و درباره اخبار ناگـوار و شایعات نگــران کننده به پرس و جو بپردازد، تحقیق و پیگیری کند. اگر آن شایعه مقرون به صحت بود حتما اقدام کند تا جلوی خلاف کــاری ها و قانون شکنی هـا گرفته شود و خلاف کــاران به سزای اعمال زشت خود برسند، لیکن پرس و جو و تحقیق با هوچی بازی و جــار و جنجــال تبلیغاتی تفاوت دارد.

فارس: افرادی که دلسوز نظام هستند در خصوص برخی خلاف‌های احتمالی در کشور چگونه باید رفتار کنند؟

دکتر روحانی: آن افــراد وارسته ای که دلسوز مردم هستند و در راه تحقق آرمان هـای مردم کــار می کنند و آسایش و آرامش مردم را می خــواهند بی سر و صدا به تحقیق و تفحص می پــردازند، بـا مقــامــات مربوطه دیدار و گفتگــو می کنند و یــا طی نامه ای محـرمانه خواهــان روشن شدن حقایق می شوند و یا هیئتی را برای روشن شدن حقــایق تعیین می کنند و تـا به نتیجــه درست دست نیابند آرام نمی گیرند.

فارس: به نظر شما کسانی که باشنیدن برخی شایعات دست به بلندگو می‌شوند چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

دکتر روحانی: کسانی که بـا شنیدن یک شایعه بلندگـــو دست می گیرند و جــار و جنجـــال راه می اندازند دنبال کشف واقعیت هــا و جلوگیری از تجـــاوز به حقوق مردم نیستند بلکــه دنبال انتقـــام گیری و کسب پرستیژ با شگــردی کــاسب کـارانه هستند تا از این راه خود را دلسوز مردم بنمــایانند و مشتی را دور خود جمع کنند تا بــرای آنها هــورا بکشند. آقای کروبی اگر به راستی دنبال کشف حقایق بود اولا به نامه پراکنی نیاز نداشت، ثانیا نـــامه را به آقــای هــاشمی رفسنجــانی نمی‌نوشت، ثــالثا به انتشار آن نــامه دست نمی زد. او بــا نگــارش نامه به آقای هاشمی رفسنجانی و انتشار آن خواست بنزین روی آتش بریزد و بر طبل اختلاف بکوبد آنچــه من را بــرآن داشت که به آقـای کروبی نامه بنویسم وآن نامه را منتشر کنم، پیگیری برخی شایعـات از جانب او نبود، بلکه انتشار نامه سرگشاده از جانب او و زدن چوب حــراج به آبرو و اعتبار نظـام جمهوری اسلامی بود. دیگر کسانی که در این باره به اعتراض برخاستند نیز همین نظر را دارند که چــرا با آبروی نظـام بازی میکنند ؟ چــرا شایعه سازی هــا و دروغ پردازی هــای مهره ها و چهره هـای وابسته به صهیونیست ها و آمریکـا را طی نامه هــای سرگشاده با آب و تاب فـراوان رونق می بخشند و آب به آسیاب دشمن می ریزند ؟ امروز من و شما اگر شایعه ای را که دربــاره خــانواده یکی از شخصیت هـــا شنیدیم آیا درست است که آن را در یک نامه سرگشاده ای مطـرح کنیم و بگوییم که نظــر مـا و هــدف مــا تحقیق است و چـون به آن شخصیت و خــانواده او علاقه مند هستیم می خــواهیم پیرامـون صحت و سقم شایعــه ای که شنیده ایم پــرس و جــو و کنکـاش کنیم ؟ آیــا اگــر دست به چنین کــاری زدیم آن شخصیت و خــانواده او ما را دلسوز خـود می پندارند ؟ یا خــواهند گفت با این نامه سرگشاده با آبــروی ما بــازی کردند؟! بنابر این جــای تردید نیست کسانی که با نامه سرگشاده شایعــات اثبات نشده را رواج می دهند و نظــام را به زیر سوال می بــرند، دانسته یا ندانسته به ملت خیانت می کنند و به نظــام از پشت خنجر می زنند.
مثلا در گذشته هم در طول تاریخ انقلاب نظایر این مساله را دیده ایم.آقـای منتظـری نه از دیوار کسی بالا رفته بود و نه به ناموس کسی تجــاوز کرده بود، بــزرگ ترین جرم آقــای منتظری این بود که دروغ پردازی هــا و شایعه سازی هـای منافقین و دیگر مخالفین و معاندین را درنامه های سرگشاده خود می گنجانید و در واقع پای آن شایعــات را امضا می کـرد. امــام گویا به حق می دانست که در آینده منتظری هـایی سربلند می کنند و یــاران و (دوستانی ) از جــرگه خــواص به رویارویی با نظــام مقـدس جمهوری اسلامی بــر می خــیزند و به اسلام خیانت می کنند ، از این رو در نامه تاریخــی ۶ / ۱ / ۶۸ آورد( ..از خــدا می خواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبرو تحمل عطا فرماید و او را بخشیده از دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد …) (صحیفه امام ج ۲۱ ص ۳۳۲).

فارس: برای برخی این سوال مطرح است که چگونه ممکن است کسانی که عمری را در مبارزه و زندان گــذرانده اند و زمانی طولانی همراه امام بودند، امروز به نظام و انقلاب خیانت کنند؟

دکتر روحانی: اولا باید دانست که سابقه مبارزه داشتن و عمری در کنار امــام بودن نمی تواند معیار و ملاک داوری در باره افراد باشد. مگر شیخ علی تهرانی سابقه مبارزاتی نداشت و شاگرد امام نبود؟ مگر شیخ حسینعلی منتظری حـاصل عمر امام شمرده نمی شد، دیدید چگونه به امــام پشت کردند و به آن مرد خدا خون جگر دادند . ثانیا میان در خط امــام بودن تا در خط امام ماندن تفـاوت است، خیلی ها در خط امام بودند و یا ادعا داشتند در خط امام هستند اما سرانجام بریدند ، نتوانستند راه امام را ادامه دهند، راه و خط امام با نفسانیات منافات دارد. در خط امام و انقلاب بودن معیارهـا و ملاکاتی دارد که روشن و مشخص است و تردیدی باقی نمی‌گذارد.

فارس: مشخصه‌های پیروان راستین امام چیست؟
دکتر روحانی: پیروان راستین امام(ره) هیچ گاه آبرو و حیثیت نظام را به بازی نمی گیرند، پیروان راستین راه امام هیچ گــاه سخنی را که مایه شادی و امیدواری دشمنان سوگند خــورده اسلام باشد بر زبان نمی آورند، یاران امام با شیطــان بزرگ (آمریکا ) ، انگلیس و صهیونیست هــا هم صدا نمی شوند . امـــام از روزی که نهضت را آغــاز کرد تــا روزی که دیده از جهــان فـروبست هیچ گــاه موضعی نگــرفت و سخنی بـرزبــان نیاورد که مایه خــرسندی، دل شادی و امیدواری استکـبار جهــانی و صهیونیسم بین المللی شود.

فارس: چرا؟

دکتر روحانی: چون راه امــام راه مردم است و راه مردم با راه جهــان خـواران و منافقان تباین کـلی دارد، لیکن امروز چگونه می توانیم برخی از چهره هــا، گروه هـا و جمعیت هــا را در خط امـام بدانیم که سخن هـــا و موضع گیری هــای آنان آمریکــا و صهیونیست هــا و همه دشمنان اسلام را نه تنها به وجـد آورده بلکه به رقص آورده است. راستی امروز چه شده که برخی از چهره هــا و (مجمع ها) با آمریکــا، انگـلیس، رژیم صهیونیستی، سلطنت طلب هــا، سکولارها ، منافقین درون مرزی و بــرون مرزی و دیگر دشمنان سوگند خـورده اسلام و ایــران هم صدا شده اند و ننگ و رسوایی تــا آنجــاست که امــروز رجــوی خون آشام که دستش تا مــرفق به خــون ملت ایـران آغشته است برای آنان ستایش نامه می فرستد؟ چه شده است که سرکــرده منافقین که برای تـرور یاران امام از هیچ جنایتی پروا ندارد نسبت به هـرگونه تعرض نسبت به میر حسین موسوی و امنیت و سلامت او هشدار می دهدو از دبیر کــل شورای امنیت ملل متحــد برای حفظ جــان نـــامبرده استمداد می کند؟ سرکــرده منافقین کــه روزگــاری نقشه ترور آقای کـــروبی را می ریخت امــروز چه شده است که (آرزوی در امــان ماندن کـروبی از گزند رژیم آخوندی ) را دارد؟ آیــا این عناصر در خط امام قـرار دارند که چنین مورد حمایت و ستایش بیگانگان و بیگانه زدگـان قــرار گرفته اند، بی تـردید از نظر ملت ایران آن دست و قلمی که مایه خــرسندی و شادی منافقین ، صهیونیست ها و جهان خواران باشد باید شکسته و نابود گردد و به گفته فــردوسی ( این دست و قلم هر دو در خـاک به جهان پاک از این هردو ناپاک به ) .
البته ممکن است این جنابان برای تبرئه خـود از هم صدایی و هم نوایی با منافقان ، سلطنت طلبان، سکولارهــا، صهیونیست هـا و نفت خواران بین المللی به عوام فــریبی دست بزنند و چنین سفسطه بافی کنند که بله منافقین برای خــراب کردن چهره ما و به زیر سوال بردن موضع انقلابی ! و مترقیانه ! مــا به چنین تــرفندی دست زدند تا راه مــا را بی رهـرو سازند! این سخن تا آن پایه کودکـانه و مفتضحانه است که باید از آنها پرسید چـرا در درازای ۳۰ سال گذشته و در آن روزهایی که این جنابان در خط امــام حـرکت می کردند و سخنان امام را بــر زبان می آوردند و اهداف امام را تکـرار می کـردند، سرکرده منافقین ستایش نامه ای برای آنهــا نفــرستاد تا آنان را در میان مــردم خـراب کنند، چـــرا امروز این ستایش نامه را برای دیگــر چهره هــا و شخصیت هــا که با آمریکـــا و صهیونیست هـا هم صدا نیستند نمی فــرستندتا آنان را میان مردم به زیر سوال ببرند. تردیدی نیست که منافقین و دیگر مزدوران جیره خوار آمریکــا با امام ، یاران امام و خط وراه امـام ستیزی آشتی ناپذیر دارند و تا روزی که ملت ایران به ویژه خواص در خط امام حـرکت کنند منافقین برای ریختن خون آنان و نابودی آنان از هیچ جنایتی پروا نمی کنند و آن روز که عناصری از خـواص که اسیر قدرت و شهرتند در گنداب خــودبینی و خودنمــایی سقوط کنند و از راه وخط امــام جـــدا شوند ، نورچشمان آمریکــا، صهیونیست هــا، منافقین و دیگر دشمنان اسلام خـواهند بود و البته اگر روزی استکبار جهانی و عوامل آن مانند منافقین به قدرت دست پیدا کنند ، همین نور چشمی هـای ساده لوح و فــریب خـورده را پیش از دیگران به دار می کشند و با زبان بی زبانی به آنان خــواهند گفت که شما اگر از عقــل سلیمی برخــوردار بودید به ولی نعمت خــود ( امــام خمینی ) خیانت نمی کردید و از راه او منحــرف نمی شدید، جزای شما مرگ است.

فارس: سابقه تاریخی انحراف خواص به چه دورانی برمی گردد؟

دکتر روحانی: با مطــالعه تاریخ می بینیم که در هر عصری و در میان هر نسلی عده‌ای از خواص در طول زمان از خط رهبران گام به گام دوری می گزیدند و به انحراف کشیده می شدند . نمونه بارز این انحراف را در طلحه و زبیر می بینیم، با اینکه در طول حیات پیامبر اکــرم (ص) در کنار آن حضرت بودند ، در راه اسلام شمشیر زدند ، حماسه هــا آفــریدند، در پی رحلت آن حضرت در کنار حضرت علی (ع) ایستادند، در دوران حــرمان و غربت آن حضرت او را تنها نگذاشتند و به صف مخــالفان نپیوستند، لیکن عـاقبت نتوانستند در برابر خواسته های نفسانی و هوس هــای شیطــانی تاب بیاورند، سرانجام بریدند به انحراف کشیده شدند و به روی آن حضرت شمشیر کشیدند.

فارس: علت مردودی خواص در طول تاریخ چه بوده است؟

دکتر روحانی: علل و عواملی در انحــراف خواص نقش داشته لیکن علت العلل را می توان جــاه طلبی و مقام پـرستی دانست. بسیاری از خـــواص در برابر شهوت مقام و منصب نتوانستند تاب بیاورند و به بیراهه رفتند. طلحه و زبیر تا روزی که حضرت علی (ع) به حکومت نرسیده بود توانستند دندان روی جگر بگذارند و از قدرت چشم بپوشند لیکن آن روز که حضرت علی (ع) به قدرت رسیدند آنها انتظار داشتند که امام علی (ع) پاداش حــرمان و انزوای آنان را به آنها بدهد و دستشان را در پست و مقامی بند کند، لیکن آن حضرت آنان را برای احراز مقامی در حکومت اسلامی ، صالح وشایسته ندید و منصبی به آنان نداد، اینجــا بود که نفسانیات بـر آنان چیره شد و آنان را به سرکشی و طغیان واداشت و دین و ایمانشان را برباد داد.

فارس: علت انحراف خواص و مردودی آنها در جمهوری اسلامی را در چه عاملی می‌دانید؟

دکتر روحانی: عوامل گوناگــونی را می توان در بیراهه پویی و کژ روی خواص در نظـــام جمهوری اسلامی برشمرد، اما من تنها به ۳ عامل عمده در این لغزش خواص اشاره می کنم : اول اینکه قدرت طلبی و خود بزرگ بینی که انسان ها را به سقوط می کشاند و بسیاری از کسان در این ورطه از پای در آمدند و نتوانستند از خطر بـرهند. قدرت طلبان تا روزی که در راس قدرتند با نظــام و انقلاب هم سو و همراهند و مشکلی ریشه ای پدید نمی آورند، لیکن روزی که از قدرت باز بمانند، مـردم به آنهــا رای ندهند و کسانی که در راس قدرت هستند به آنها بها ندهند و آنها را به بازی نگیرند، اینجاست که فتنه گری ها آغاز می شود، نامه هـای سرگشاده به این و آن، دم زدن از حقوق مردم ، نوحه سرایی برای جوانان و بیکاران ، آه و ناله از فشار و خفقان و هم صدایی با منافقان ، جهان خواران و دیگر دشمنان اسلان از نخستین واکنش های جاه طلبانی است که می بینند از مقام و منصب باز مانده اند و سری توی سرها ندارند . خطر این دسته از خواص اگر از منافقان و دیگر دشمنان اسلام بیش تر نباشد کم تر نیست.
دوم اینکه ساده لوحی که همواره بزرگ ترین گزند را به بار آورده و آسیب های جبران ناپذیری برای ساده اندیشان و از آن بدتر برای اسلام و نظام به همراه داشته است در این گروه دیده شده است. بعنوان مثالآورده اند که حسن بصری که مرد ساده لوحی بود هنگـــام وضو گرفتن آب زیادی مصرف می کرد؛ حضرت علی (ع) که ناظر این صحنه بود او را از اسراف در آب بر حذر داشت ، آن نامرد با زبان طعنه به آن حضرت پاسخ داد تو که برای چند قطره آب چنین خست و حساسیت از خود نشان می دهی چــرا در جنگ صفین آن گونه بی واهمه خون مسلمان ها را ریختی و از اسراف در خـونریزی پروا نکردی ؟ این داستان مرا به یاد اعتراض نامه هـــای شیخ حسینعلی منتظری به امام(ره) درباره اعــدام منافقان می اندازد که چه قشقرقی به راه انداخته بود و از کشتن جلادانی کــه دستشان تا مرفق به خون بی گناهان آغشته بود اظهار ناراحتی و نگرانی می کرد و به سوگ نشسته بود . ساده لوحی بــزرگ ترین ضعفی است که بسیاری را به تباهی و بدبختی کشانده و آلت دست شیادان و جــاسوسان قرار داده است. نامه پـراکنی هـای خلاف شرع که این روزها باب شده و در آن شایعه پراکنی هــا و یاوه سرایی هـای دشمنان اسلام با آب و تاب فراوان بازگو می گردد ، چه بسا ریشه در سادگی عناصری دارد که به راحتی آلت دست می شوند.
و نهایتا باند بازی، فامیل پــروری و قوم و خویش پرستی ، سومین عاملی است که در نظام جمهوری اسلامی بسیاری رابه صف ضد انقلاب کشانده است . چرا امروز برخی از عناصری که پیشینه درخشانی در مبارزه و انقلاب دارند با آمریکا، صهیونیستها، سلطنت طلب هــا، سکولارهــا و منافقین خون آشام در یک صف ایستاده اند و به یکدیگــر نان قرض می دهند؟ چون باندشان در راس کار نیست و نظـام جمهوری اسلامی به بستگان و نورچشمــان آنها بها نمی دهد و دستشان را برای سوء استفاده و رانت خــواری باز نمی گذارد و یا اینکه دولت از باند آنهـا کسانی را به بازی نگرفته و درکابینه قـرار نداده است.

فارس: آیا سابقه خواص دلیلی بر مصونیت آنها از خطا و اشتباه می شود؟

دکتر روحانی: اگر پیشینه درخشان مایه مصونیت افراد از خطا واشتباه بود نبایستی شیخ علی تهرانی سر سفره شراب صدام می نشست و به امــام فحش و نــــاسزا می داد ! شیخ حسینعلی منتظـری نبایستی آدم کشانی چون مهدی هـــاشمی را در آستین می پــرورید و سرانجام هم قـربانی فامیل پرستی می شد. برخی از چهره ها امروز نمی بایستی با شیطان بزرگ، رژیم صهیونیستی و استکبار جهــانی هم صد ا می شدند و برای رادیوی بیگــانه و بوق های تبلیغاتی دشمنان اسلام خوراک فــراهم می کردند . اینکه امام (س) در وصیت نامه الهی – سیاسی خود اعلام کردند میزان حال فعلی افراد است، برای همین است که می دانستند انسان ها در معرض لغزش و خطا قرار دارند و مورد امتحـان قرار می گیرند و چه بسا کسانی به رغم پیشینه هــای درخشان و فداکــاری های فراوان در روز امتحان رفوزه می شوند و همه اهداف و آرمان های اسلامی را در راه آز و نیاز نفسانی سودا می کنند.
چنانکه دیدیم در جریان هـای اخیر نیز هاشمی رفسنجانی ، کروبی ، میرحسین موسوی و خاتمی امتحان بدی دادند و برای اینکه در قدرت سهمی ندارند همه آرمــان هـا و اهداف مقدس را زیــر پا گذاشتند و اگــر می توانستند آمــاده بودند ایران را به حمام خـون بدل کنند تا به قــدرت دست یابند . اگر بـرخی از این جنابان پیرو مولایمـان حضرت علی (ع) بودند حتی اگــر بــاور داشتند که در انتخـــابات اکثریت را داشتند و آرای آنهــا نادیده گــرفته شده، باید علی گونه بــردباری و شکیبایی پیشه می کردند و آب به آسیاب دشمن نمی ریختند و کشور را به تشنج و آشوب نمی کشیدند ، لیکن چــه می توان کــرد کــه بسیار ی از کسان تنهــا در شعــار پیرو علی و در عمل از پیروان دل خسته مخـــالفان آن حضرت هستند . خوش بود گر محک تجربه آید به میان تا سیه روی شود هر که در آن غش باشد . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

velit, efficitur. quis, vulputate, facilisis Phasellus felis commodo commodo ut vel, sem,