روزشمار انقلاب اسلامی
شنبه ۷ بهمن ماه ۱۳۵۷
ـ در ساعت ۹:۳۰، شماری از مردم آبادان پس از اجتماع در حسینیه اصفهانی‌ها، تظاهراتی علیه رژیم برپا کردند و در پایان در پی تیراندازی مأموران ۵ نفر مجروح شدند و یک نفر به شهادت رسید.
ـ بنابر گزارش خبرگزاری پارس صبح امروز میلیون‌ها نفر از مردم تهران و دیگر شهرستان‌ها با برپایی یک راهپیمایی وسیع در میدان شهیاد (میدان آزادی) تهران و خیابان‌های اطراف آن، همبستگی خود را با نهضت اسلامی به رهبری آیت‌الله خمینی اعلام کردند. در این راهپیمایی حدود ۵۰۰ هزار نفر از زنان نیز شرکت داشتند. تظاهرکنندگان پس از برگزاری نماز جماعت و قرائت قطعنامه‌ای در ۸ماده به تدریج پراکنده شدند.
ـ بنابر گزارش خبرگزاری پارس صبح امروز در پی تظاهراتی که در گرگان برپا شد و در نتیجه تیراندازی مأموران، ۳۶ نفر مجروح شدند. ساواک شمار مجروحان را ۸ نفر اعلام کرد و ارتش شمار کشته‌شدگان را ۴ نفر و مجروحان را ۲۸ نفر گزارش داد. روزنامه آیندگان نیز نوشت در این تظاهرات ۲ نفر به ضرب گلوله کشته شدند و در میان زخمی‌شدگان یک کودک ۲ساله دیده شد. روزنامه اطلاعات با اعلام این خبر شمار مجروحان را ۳۲ نفر و شهدا را ۲ نفر به نام‌های محمدحسن درویش‌محمدی (دانش‌آموز ۱۷ساله) و ولی خاندوزی نوشت.
– بنابر گزارش کتاب تقویم تاریخ خراسان، در چناران، شیروان، کاشمر، قائن و نیشابور تظاهراتی علیه دولت بختیار صورت گرفت. تظاهرات در شیروان عده‌ای شهید و مجروح بر جای گذاشت.
ـ بنابر گزارش بولتن خبرگزاری پارس در پی تظاهراتی که در رشت برپا شد، درگیری‌هایی میان تظاهرکنندگان و مأموران پیش آمد. این خبرگزاری طبق گزارش‌های ارسالی از بیمارستان‌ها، شمار شهدا را ۴ نفر و مجروحان را ۲۵ نفر اعلام کرد و در ادامه افزود حال ۶ نفر از مجروحان نیز وخیم است.
– بنابر گزارش بولتن خبرگزاری پارس، بختیار در گفت‌و‌گو با گزارشگر رادیو و تلویزیون گفت: «مذاکراتی با حضرت آیت‌الله خمینی در جریان است… اگر این نتایج به یک سطحی رسید مسافرت بنده هم بلامانع خواهد بود و کسب فیض از محضرشان خواهیم کرد.»
ـ در پی مصاحبه بختیار مبنی بر مذاکره با امام و کسب فیض از محضر ایشان، امام اعلامیه‌ای خطاب به علما و روحانیون تهران و شهرستان‌ها صادر کردند و در آن فرمودند تا زمانی که بختیار از سمت غیر قانونی خود استعفا ندهد او را نمی‌پذیرم؛ چون او را قانونی نمی‌دانم. ایشان با اشاره به اینکه توطئه‌ای در دست اجرا است از ملت خواستند که موضع خود را حفظ کنند و مراقب این قبیل توطئه‌ها باشند.
ـ امام در پیامی به دولت امریکا هشدار دادند دست از حمایت بختیار بردارد و به ارتش توصیه کند که از بختیار اطاعت نکند و دست از این حرکت بردارند که ادامه این عملیات توسط بختیار و سران ارتش ممکن است فاجعه‌ای بزرگ به بار آورد. ایشان در ادامه فرمودند «…وقتی من دولت موقت را اعلام کنم خواهید دید که رفع در بسیاری از ابهام‌ها خواهد شد و خواهید دید که ما با مردم امریکا دشمنی خاصی نداریم و خواهید دید که جمهوری اسلامی که بر مبنای فقه و احکام اسلامی استوار است چیزی نیست جز بشردوستی و به نفع صلح و آرامش همه بشریت است.»
ـ بنابر گزارش روزنامه اطلاعات در پی شهادت ۲ نفر از تظاهر‌کنندگان در تظاهرات امروز خلخال- استان آذربایجان‌شرقی- سه روز عزای عمومی در این شهر اعلام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ut ipsum luctus amet, ipsum sed ultricies massa eleifend