روزشمار انقلاب اسلامی
 دوشنبه  ۱۱ دی ماه ۱۳۵۷
– در ساعت ۹:۳۰ عده‌ای که ملبس به لباس نظامی بودند در خیابان آیزنهاور (خیابان آزادی) تهران راهپیمایی کردند. راهپیمایان پلاکاردهایی که روی آنها نوشته شده بود «در ارتش کودتا شده» در دست داشتند.
– از صبح امروز تا ساعت ۱۳:۴۵، شماری از اهالی گرگان تظاهرات متعددی در سطح شهر برپا کردند که در نهایت در پی تیراندازی مأموران ۳ نفر مجروح شدند و یک نفر به نام یزدان شیخ‌نژاد به شهادت رسید.
– ساواک تهران تظاهرات صبح امروز این شهر را چنین گزارش داد: ساعت ۱۰ حدود ۵۰۰ نفر در خیابان بهار و از جنوب امیرآباد به سمت شمال، ساعت ۱۱:۳۰ حدود ۲ هزار نفر در محوطه دانشکده پزشکی پهلوی، ساعت ۱۱:۴۵ حدود ۵۰۰ نفر در خیابان شهباز، ساعت ۱۲ در خیابان لاله‌زار، ساعت ۱۲:۳۰ حدود ۶۰۰ نفر در جوادیه و ۶۰۰ نفر در خیابان آرامگاه، ساعت ۱۲:۴۵ حدود ۶۰۰ نفر در خیابان‌های آیزنهاور (خیابان آزادی)، رودکی و…، ساعت ۱۴ در خیابان غیاثی.
– جامعه پزشکان مشهد با تشریح فجایع روز دهم دی این شهر، تلگرافی به کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل متحد مخابره کردند.
– محمدرضا پهلوی اعلام کرد تا چند روز دیگر برای معالجه به خارج از کشور خواهد رفت.
– به مناسبت فرا رسیدن هفتمین روز شهادت استاد نجات‌اللهی از مردم تهران دعوت شد از ساعت ۱۴ الی ۱۷ در مراسمی که در بهشت‌زهرا برگزار می‌شود شرکت کنند که در نتیجه جمعی حدود ۱۰۰ هزار نفر جهت برگزاری این مراسم در بهشت‌زهرا اجتماع کردند و با برپایی تظاهرات، علیه بختیار شعار دادند. ساواک در گزارش دیگری شمار تجمع‌کنندگان را حدود ۲۰ هزار نفر اعلام کرد.
– شماری از اهالی خرم‌آباد تظاهراتی علیه رژیم برپا کردند. در این تظاهرات برخی اماکن از جمله اداره ثبت احوال، اداره کار و امور اجتماعی، یک مدرسه راهنمایی، شورای داوری و… تخریب و برخی به آتش کشیده شدند و در پی تیراندازی مأموران یک نفر به شهادت رسید. ارتش در گزارشی از این تظاهرات اعلام کرد در این تظاهرات ۲۱ نفر غیر نظامی مجروح شدند.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان در پی تظاهراتی که در دامغان برپا شد ۴ نفر به شهادت رسیدند.
– بنابر گزارش روزنامه اطلاعات در پی تظاهراتی که در آباده برپا گردید،‌ یک نفر مجروح شد. این روزنامه همچنین از تظاهرات ضد رژیمی مردم اردبیل خبر داد که در آن بر اثر تیراندازی مأموران ۴ نفر مجروح شدند.
– بعد از ظهر امروز تظاهراتی در کرمانشاه برپا گردید که در پی آن ساختمان‌های حزب رستاخیز، هتل بنفشه، بانک‌های ایرانشهر و تهران، کاخ دادگستری و… به آتش کشیده شده و یا تخریب شدند. در این تظاهرات مأموران با تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان ۸ نفر را به شهادت رساندند و ۲۰ نفر را مجروح کردند. ارتش شمار کشته‌شدگان کرمانشاه را ۱۰ نفر و مجروحان را ۱۵ نفر گزارش داد و مجدداً در انتهای گزارش خود، شمار کشته‌شدگان را ۱۵ نفر اعلام کرد. کتاب یادنامه شهید استاد نجات‌اللهی نیز شمار شهدای امروز این شهر را ۱۸ نفر و زخمی‌ها را ۸۵ نفر گزارش داده است.
– در پی تظاهراتی که بعد از ظهر امروز در لاهیجان برپا شد، ساختمان‌های فرمانداری، شهرداری، بانک و… به آتش کشیده شد. در این تظاهرات بر اثر حمله مسلحانه پلیس ۷ نفر شهید و ۴۱ نفر مجروح شدند.
– از ساعت ۱۶ الی ۲۰ نظامیان قزوین به فرماندهی سرتیپ معتمدی به مغازه‌ها، مطب‌ها، بیمارستان‌ها و خانه‌های مردم یورش بردند و آنها را به آتش کشیدند و عده‌ای را به شهادت رساندند. بنابر گزارش روزنامه کیهان در این تهاجم خانه چند نفر از پزشکان که مردم را به طور رایگان معالجه می‌کردند و نیز برخی از روحانیان آتش ‌زده شد. به دنبال این یورش مأموران، فرماندار نظامی این شهر در گزارش خود خطاب به استاندار زنجان گفت که شهر قزوین میدان تاخت و تاز مأموران لشکر بود و این شهر درست به مثابه یک شهر جنگ‌زده است که آثار خرابی و نابسامانی در تمامی آن هویداست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

at ut nec et, velit, ultricies nunc Praesent dapibus