روزشمار انقلاب اسلامی
جمعه ۶ بهمن ماه ۱۳۵۷
– بنابر گزارش فرمانداری نظامی، در ساعت ۱۰:۳۰، حدود ۶۰۰ نفر از همافران و افسران هوانیروز اصفهان با برپایی تظاهرات در برخی از خیابان‌ها، همبستگی خود را با نهضت اسلامی مردم ایران اعلام داشتند. در پی این تظاهرات، ستوان‌دوم خلیل سلحشور دستگیر شد. ستاد ارتشتاران نیز در گزارشی از این تظاهرات، شمار تظاهرکنندگان را ۳۰۰ نفر برآورد کرد.
– روزنامه خراسان نامه‌ای را که بختیار برای امام نوشته بود و در آن علت بستن فرودگاه‌های کشور را غیر مستقیم توجیه کرده بود، چاپ کرد. بختیار در این نامه با لحن غیر مستقیم به امام اعلام کرده بود که پس از آمدن به ایران هر اقدامی مغایر با قانون اساسی را نخواهد پذیرفت.
ـ امام در سخنرانی کوتاه خود در برابر گروهی از خبرنگاران و ایرانیان مقیم پاریس فرمودند: «در اولین فرصت پیش مردم به ایران خواهم رفت و با آنها یا کشته شوم و یا حقوق ملت را بگیرم و به ملت برگردانم.»
ـ در پی حملات شماری از مأموران شهربانی سنندج در این شهر، چند خانه، مغازه و اتومبیل به آتش کشیده شد و در نتیجه تیراندازی مأموران ۳ نفر شهید و ۶ نفر مجروح شدند.
ـ بنابر گزارش روزنامه اطلاعات بعد از ظهر امروز پس از آن که مردم تهران از عدم ورود امام به وطن آگاهی یافتند، با برپایی تظاهرات در میدان ۲۴اسفند (میدان انقلاب) و با سردادن شعارهای «مرگ بر شاه» به این اقدام اعتراض کردند. در این هنگام مأموران با تیراندازی به سوی مردم عده‌ای را مجروح و شهید کردند. بنابر گزارش همین روزنامه، مردم روی دیوارها نوشتند که تعداد شهدا ۵۷ نفر و مجروحان ۳۵۰ نفر است. رئیس پلیس تهران در گزارشی از این تظاهرات شمار کشته‌شدگان را ۸ نفر و مجروحان را ۳۱ نفر نوشت. ستاد بزرگ ارتشتاران نیز شمار کشته‌شدگان را ۱۲ نفر و مجروحان را ۴۳ نفر اعلام کرد. روزنامه کیهان یک روز بعد (۷/۱۱/۵۷) از قول یکی از پزشکان بیمارستان هزارتختخوابی (امام خمینی) شمار شهدای امروز را ۴۰ نفر اعلام کرد و در ادامه آورد «و البته نباید این مسئله را فراموش کرد که عده‌ای از مجروحان حالشان وخیم است و بعید نیست که تعداد شهدای جمعه تهران رقم بیشتری را نشان دهد.» کیهان در ادامه نوشت این خبر هنوز از سوی مسئولین بیمارستان‌هایی که مجروحان را پذیرفته‌اند تأیید نشده است.
ـ بعد از ظهر امروز تظاهرات پراکنده‌ای در نقاط مختلف شهر رشت برپا شد که در پی تیراندازی مأموران جوان ۲۵ساله‌ای به شهادت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ipsum in Donec commodo adipiscing id ut efficitur.