اطلاعات 12 بهمن 57

تصویر روزنامه اطلاعات ۱۲ بهمن ۱۳۵۷: امام آمد

 

کیهان 12 بهمن 57

تصویر روزنامه کیهان ۱۲ بهمن ۱۳۵۷: اولین پیام امام در وطن

 

 

خاطراتی از سیداحمدآقاخمینی درباره چگونگی پیاده شدن امام خمینی(ره) از هواپیما در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷:

در مورد چگونگی پیاده شدن امام از هواپیما مرحوم حاج احمد آقا در مجلسی خاطره جالبی نقل کرده اند. ایشان فرمودند: «وقتی که هواپیما در فرودگاه به زمین نشست حضرت آیت الله پسندیده (برادر بزرگ امام خمینی) وارد هواپیما شد و پس از سال ها دوری با امام خمینی دیدار کرد و لحظاتی در کنار او به گفتگو نشست. لحظه رفتن که فرا رسید حضرت امام فرمودند آقا آیت الله پسندیده باید جلو بروند و من پشت سر ایشان می روم. عرض کردم : مردم ۱۴ سال است که انتظار این لحظه را می کشند، خبرنگاران و عکاسان داخلی و خارجی منتظرند تا این لحظه ی تاریخی را به تصویر بکشند. هرچه اصرار کردم فایده ای نداشت. سرانجام راهی به ذهنم رسید. به عموی بزرگوارم پیشنهاد دادم که ایشان با جمعی از همراهان امام که از پاریس آمده بودند از هواپیما پیاده شوند و به جمعیت حاضر در سالن استقبال بپیوندند و بعداً امام پیاده شوند. به همین ترتیب عمل شد و بالاخره امام حاضر نشد یکی از آداب معاشرت اسلامی را نادیده بگیرد و از برادر بزرگ خویش جلو بیفتد ولو آن که در چنین شرایط استثنایی که میلیون ها چشم به آن دوخته است، قرار داشته باشد!»

 

خاطره انگیز ترین بخش سخنرانی امام (ره) در بهشت زهرا (س) در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷

 

پنجشنبه ۱۲بهمن ماه ۱۳۵۷:

ـ هواپیمای حامل امام خمینی در ساعت ۹:۳۶ در فرودگاه مهرآباد تهران بر زمین نشست. امام در فرودگاه سخنرانی کوتاهی ایراد کردند و در ساعت ۱۳:۱۵ با ورود به بهشت‌زهرا مفصل برای حاضران سخن گفتند.
ـ بنابر گزارش مطبوعات، با پخش خبر ورود امام به ایران، شهرهای مختلف با شادی و شور مردم روبه‌رو شدند.
ـ امام پس از بازگشت به ایران، نخستین پیام مکتوب خود را خطاب به ارتش، درجه‌داران و سربازان نوشتند. ایشان از ارتش خواستند خود را از دولت بختیار جدا و آن را اعلام کند و در ادامه افزودند «مطمئن باشید در صورتی که به وظیفه ملی و قانونی خود عمل نمایید، ملت و دولت ناشی از آن، در احترام و پشتیبانی شما کوشا خواهد بود» و یادآور شدند «ارتش از ملت و ملت از ارتش است».‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

venenatis, neque. consectetur Praesent adipiscing tempus libero